fredag 30 januari 2009

ohmy the life as a bytis börjar (kontrollfreaket loses all her control)

haha, jag gud vart ska jag börja :)
det har gått snart en vecka sedan jag put my feet in glasgow och blev en bytis med hela svenska folket, men mina vänner det känns snarare som jag varit här i 3 månader. idag fredag, kan jag säga är första dagen där jag inte stressar för att hinna i tid till någon class eller undrar om jag kommer hinna take a nap 3 minuter innan nästa event tar sin början. idag mina vänner är första dagen som jag kunde stänga av väckarklockan och tänka what the fuck!

okej eftersom jag inte vet hur eller var jag ska börja tar vid det från början.

1. söndag - göteborg city airport
a) jag noterar att skottarna som varit i göteborg har supit sönder sig själv och sitter på caféet på flygplatsen och ser ut som det haft femhundra hårda år, jag tänker "ohmy what will happen to my lever in 4 månader?"
b) pappa noterar att mannen bakom mig i kön på caféet har kilt MY FIRST KILT SER JAG REDAN PÅ GÖTEBORG CITY AIRPORT CALL THE PRESS
c) jag börjar få kalla fötter och tänekr where the fuck am i going
d) säger hejdå till mor o far och säger "hey när jag åkte till lund i somras sågs vi inte på 6 månader detta för att cheer up the stämning
e) jag åker och är för första gången inte rädd för att flyga mer rädd för att landa i glasgow

2. söndag - glasgow
a) väl framme i glasgow prestwick airport som verkar ligga vid kusten då jag när planet landar noterar - VAR ÄR STORSTADEN? ser bara mansions vid havet och massa stora gårdar och inser jaha just jag flygplatsen ligger nog inte inne i STADSKÄRNAN dock fick jag för en sekund förhoppningar om att jag skulle på i en mansion och ha en egen butler, och att havet skulle ligga fem minuter gångasvstånd sedan insåg jag att den bytisplatsen tog elin, sara och camilla vara på - no i want big city lights
b) funderingen under flyget var - vi åker över en grön ö som tycks ligga brevid skottland ,kan någon berätta vad är denna ö för något är det grönland, irland, or what? jag har ännu inte tagit fram en karta för att försöka förstå
c) pratar med en mycket trevlig kvinna på flygplatsen då jag missar första tåget in till glasgow, vi står i en timme och hon berättar att skottarna dricker mycket men är så trevligt åter igen (MY LIVER VARNING)
d) jag ler åt alla skottar jag ser och alla vill hjälpa mig med bagaget (LOVE IT!)

3. framme i glasgow
a) centralstationen är jättestor och jag är jättevilsen men snälla svenska damen som jag träffade på flygplatsen som ska träffa sin dotter som bor i glasgow visar mig vägen to the taxis, där får jag även träffa hennes dotter osm är i min ålder och har läst till journalist i en stad utanför glasgow, vi byter nummer och jag känner - MY FIRST FRIEND LOVELY
b) jag tar taxi till hotellet (taxibilarna här är skumma man sitter i bakstätet o får inte sitta i framstätet , innebär det att man inte kan bli vänner med taxichaffisarna så som jag alltid lycka bli i lund?) i want a taxidriver now!
c) hotellet är all nice och kvinnan i receptionen kallar mig sweetie och darling och jag känner LOVELY resten av det hon säger förstår jag inget av hon berättar dock att det befinner sig andra bytisar på hotellet och min sociala ådra lyser av välbehag
d) jag tar ett långt bad och börjar känna mig väldigt ensam i en stor stor stad
e) får hemlängtan och längtan och längtan
f) somnar

4. DET ÄR FRUKOST MÅNDAG MORGON och det är nu my bytis life begins for real
om detta uppdaterar jag senare, nu ska jag försöka läsa på om vad min kurs handlar om styra upp lite "göra-listor" "handla-listor" och ta mig en tur ut på campus för att fixa adminstrative stuff

det jag kan säga om bytislivet
- jag måste köpa en ryggsäck
- jag önskar jag var född 1989 (everyone else is)
- jag har rosa väggar, bebisrosa (tack lovisa för att du påminde mig om att framkalla kort var bra sätt att göra det personligt, min flatmate eva har tagit detta till det extrema genom att ha säkerligen 500 framkallade kort som tapeter i hennes rum det andas tonårsrum mitt rum andas mest rosa)
- bytisarna tycker om att festa (var jag tråkig som gick hem tidigt första kvällen och skyllde på magont eller var jag kanske vuxen då folk runt omrking mig verkade vara födda i sommarne i city 1990! (jag betonar 1990) min kommentare var när folk frågade "did you have fun?" jag sa "well kind of like i have fun when someone throws their little brother a birthday party" jag vet inte om ironin har lyst igenom
- jag hänger med franska gänget, det är jag eva, greg, jean guillume, carolyne, auriellet, arielle, florence, pierre med mera mera mera - jag får i alla fall träna mina RRRRR rullande RRR min franska lärare från högstadiet hade varit stolt
- more to come nu ska jag get myself ready in my pink pink rooom!


kisses of fire/
ana maria

by the way bilder komma komma i will rip them from facebook
jag använder kameran minimalistiskt


citat från the famous jim wilson våran typ gammel-farfar-fadder som jobbar på international office under vår orientation meeting:


"in other countries , maybe where you are from you are used to go out to have fun, in glasgow we go out to get drunk - that is what we think is fun.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar