torsdag 12 februari 2009

life in glasgow continues.

okej nu har jag fått massor av kritik, björn ranelid ringde senaste och sa att jag var tvungen att uppdatera bloggen, nelson mandela har hört av sig såväl som blondinbella och linda rosing, alla med samma budskap - jag måste börja blogga igen.

jag erkänner min bloggkarriär var snabb och intensiv.
och folk kan tyckas tro att jag har gått under jorden här i glasgow - MEN FRUKTA ICKE MINA VÄNNER.

jag orkar inte riktigt ger er en dag för dag redogörelse att mitt liv.

men vad jag gör?

- jag går till pubar, varje onsdag är det international pub, då träffas ca 50-150 bytisar på en pub i stan och går crazy, sedan går vi oftast ut till någon klubb. igår gick vi till arches den 3:e största nattklubben i europa. det var lite galet - det fanns en hoppborg, ett kapell där man kunde gifta sig, jean-guillume och gregroire gifte sig, aurele gifte sig med en italienare kom på att hon hade pojkvän och krävde skilsmässa efteråt, florence hoppade hoppborg och blev "åksjuk" på kuppen, jag tappade bort alla minst fem gånger. jag menar klubben var stort som ett jävla hus, och då menar jag stort hus. det var två olika stora dansgolv och 3 stora barer. det fanns även ett playroom dit jag inte vågade mig in. och även en pool och en jacuzzi brevid dansgolven. det kändes en aning absurdt. jean-guillume hade tidigare på kvällen lovat mig att han skulle bada för han ville få some "chicks"när jag sedan informerade om alla bakterier och äckliga saker som säkerligen försiggick i poolen så höll han sig borta, jag roade mig med att dansa i hans pilotglasögon. vad är det med mig coh dansa med solglasögon? inte konstigt att jag ser DÅLIGT åtminstone behöverj agi nte skylla på alkoholen, i had sunglasses.

vad gör jag mer?

jag försöker vara kulturell jag har besökt ett museum, kelvingrove museum of art. byggnaden var enorm och vacker och inuti den blev jag snabbt uttråkad och åt en morotskaka och väntade på att vi skulle gå därifrån. titta på uppstoppade djur och fransk, och italiensk konst är inte min grej. VART VAR DEN SVENSKA KONSTEN? jag ser mer fram emot att besöka the museum of modern art, de ska ha grymma utställningar.

även vill jag besöka science museum, där ska man kunna leka och vara astronaut och titta på film i ett planetarium eller liknande, det verkar häftigt.


idag beställde jag min första dominos pizza, bör tilläggas att det även är första pizzan jag beställer här, jag är duktig och lagar mat every day!dock tycker jag det har brist på fantasi när det kommer till bröd i detta land, hallå eller jag slutade äta toast när jag var femton, now i am starting again.

förövrig kan jag berätta en anekdot (stavas det så) om en fest jag var på förra veckan, innan international pub var det fest på birkbeck court även nämnt som "the ghetto" det är smala korridorer, pyttesmå rum, delat kök och toalett och deras "lounge" är två stolar och ett bort typ, jag bor på chancellors hall det dyraste boende på campus, vi har egna toaletter ett kök från 1950 och jag har ett lite större rum med rosa väggar, och heltäckningsmatta. som ni hör i am living LUXURY LIFE. men min utsikt är inte att leka med. ska försöka ta ett bra kort någon gång - det är utsikt över glasgow och city lights som blinkar, helt okej i min mening.

förresten dricker jag nu dr. peppar, jag hade glömt att det fanns. det smakar äckligt, det var florence som gav till mig för hon hade fått den gratis. tack, så snällt. och irn-bru är skottarnas heliga dryck typ som vårt svar på redbull verkar det som. en tjej i min klass nataley påstod att det botade bakfylla eller dagar då man bara är lite trött- jag drack en flaska tyckte det smakade äckligt o lovade mig självatt aldrig dricka det igen. dock så sa jag till nataley att det smakade okej, det verkar vara heliga drycken här omkring.

annars då, jag umgås med fransoser, några italienare och sedan lite norskar som är kompisar till mina flatmates, det som resten av världen inte förstår är hur vi kan förstå varandra vi får flera gånger höra "do you speak norweigan?" "ah you speak 2 languages, coool" seadn får jag även höra "how do you know english so well?" och "we were trying to figure out where you came from you don't look swedish"

nej sant, skottarna ser ibland mer svenska ut än mig.

okej - anekdoten
när jag kommer in på festen runt tiotiden är hela köket på birkbeck fullt med utbytesstduenter ca 15-20 st det ser ut som 50 st eftersom köket är minimalt och mitt bland alla fulla människor kliver en asiatisk tjej fram med en kopp te i handen och en rosa pyjamas på sig. detta reflekterade jag inte över förrän dagen efter då berättar florence följande. tjejerna i korridoren äter middag ut kommer asiaten i pyjamas (hon byter bara om när hon har lektion) och de säger "do you want to join us for dinner" hon tackar artigt ja och tar med sig maten till sitt rum och sedan när hon 3 timmar senare kommer ut och köket är fultl med folk säger hon "what is happening?" florence o de andra förklararar "we are having a party we told you yesterday" asiaten svarar "oh i forgot that" och sedan gör hon sitt te och det är vid denna tid jag anländer.

det jag finner fascinerande och jävligt roligt med denna historia är följande
1. hur kunde hon missa att det var fest 2 meter från hennes rum? väggarna i dessa boenden är som pappskivor
2. varför fråga what is happening? hon ser 15 personer och alkohol = fest
3. går man ut i pyjamas och gör te när man hör att det är en fest 2 meter utanför sitt rum, gör man det? är det något kutlurellt jag inte greppar?


det är fullt med fransmän och asiater på campus, det känns som det är mer utlänningar och utbytesstudenter mer än skottar. ibland känns campus som att det kunde vara placerad vart som helst i världen .det som påminner om att det är skottland är skottarnas engelska som är lite svår att tyda, pubarna och det gråa vädret. dock har jag sett solen här fler gånger än hemmma.


igår var det pub, idag är det lugnt, jag tackade nej till mat och en filmkväll.
jag är för gammal och för trött för att härja varje kväll.
som tur är - är eva som är en av mina roomates (från frankrike) likadan.
vi finner stöd i varandra.

vi som inte orkar flänga ut varje kväll, jag förstår inte hur småbarnen orkar. ojoj.

imorgon är det bibliotek och konsert.
på lördag är det fest hos fransyskorna caroline och aurelié.


mitt i allt detta har jag en uppsats att skriva.

gott folk!
jag ska bättre mig, blondinbella, björn ranelid, nelson mandela - i will be back sooner than you think.


love
/a-m

1 kommentar:

  1. Men du har ju så himla roligt. Det hör jag ju!

    Snart befinner vi oss i samma land! Hurra för oss!
    Kram H

    SvaraRadera